Cum să-ți alegi aparatul de fotografiat?

Без названияFiecare pasionat de fotografie a avut cel puțin o dată dilema - care aparat de fotografiat să-și procure? Nu există, însă, un răspuns concret la aceasta întrebare. Mai întâi de toate trebuie să cunoști pentru ce vei utiliza aparatul de fotografiat: pentru călătorii, fotografii de familie, la ceremonii, fotografii de reportaj sau de produs? Piața fotografică este atât de variată, încât te poți pierde în căutarea aparatului potrivit. De aceea, iată câteva sfaturi care te vor ajuta sa te orientezi la alegerea aparatului foto:

  • Ce domeniu al fotografiei te atrage?

Va trebui sa petreci ceva timp în căutarea domeniului fotografie în care te regăsești, îți place să călătorești și să observi vîntul în frunze,sau să prinzi sclipirea din ochii unei persoane, sau îți plac formele și geometria ș.a.m.d. A doilea lucru pe care trebuie să-l știi este vrei sa fotografiezi doar pentru tine personal sau vrei sa devii fotograf profesionist? Dacă vrei sa fotografiezi doar pentru propria plăcere atunci ți se va potrivi un aparat foto pentru începători, iar dacă planifici să devii fotograf profesionist fie de evenimente,fie "de produs" atunci are sens să îți procuri o cameră foto cu senzor full-frame și autofocus mai bun.

  • Bugetul.

Există o gamă largă de aparate de fotografiat pentru orice buget. Dacă dorești fotografii calitative va trebui să investești o sumă considerabilă. Dar dacă cunoști cum să-ți promovezi afacerea și să folosești la maxim camera foto, îți vei răscumpăra investiția și vei începe să și câștigi. De asemenea, ia în considerație că poți avea nevoie și de accesorii foto ( geanta foto, obiective, bliț, filtre, etc) și să împarți bugetul și pentru ele. Pentru început investește în cele mai esențiale: corpul camerei și obiectivul,cu cît mai calitativă va fi camera cu atît mai ușor o să-ți fie sa evoluezi.

  • Cunoștințele în fotografie

A procura un aparat de fotografiat bun nu este suficient… dacă nu ai cunoștințe în domeniu, aparatul foto nu va fotografia singur. Citește, privește tutoriale sau mergi la cursuri de fotografie, vei obține cunoștințe noi și îți vei sistematiza cunoștințele pe care deja le ai, de asemenea vei înțelege exact ce domeniu al fotografiei este pentru tine și mai ușor te vei orienta în multitudinea aparatelor foto din vitrina. 

  • Tipuri de aparate foto

Dacă vei petrece ceva timp în înțelegerea diferenței între tipurile aparatelor foto de baza cu siguranță îți vei găsi mai ușor camera ta. Iată câteva tipuri de aparate foto care au scopuri diferite, potrivite pentru anumite domenii în fotografie:

  1. Aparat foto "point and shoot" digitale sau analogice. Acest tip de aparat este de obicei, compact și are un flash încorporat. Majoritatea aparatelor de acest tip au mod automat,dar unele dispun și de modul manual. Sunt folosite în viața de zi cu zi și în călătorii.
  2. Aparat foto "zoom compact" . Acest tip este asemănător cu cel de mai sus,dar unele modele oferă un zoom de până la 30x. 
  3. Aparat foto DSLR. Una dintre cele mai bune alegeri pentru fotografii amatori și profesioniști, aceste aparate oferă imagini calitative mari, control mai mare în modurile semiautomate și cel manual și susțin lentile interschimbabile. Sunt utilizate pe scară largă în fotografia de eveniment, reportaj, portret, de produs,etc.
  4. Aparat foto mirrorless. Sunt similare celor DSLR, dar au o greutate mai mică, ceea ce este important pentru fotografii de evenimente, traveling și pentru cei care kilogramele aparatajului contează. Pot fi folosite în fotografia de eveniment, traveling, reportaj, s.a.
  5. Aparat foto cu format mediu. Au senzor mai mare decât al celor DSLR și , respectiv, oferă imagini de rezoluții mai mari. Aceste aparate sunt de obicei, greoaie în autofocus și sunt foarte scumpe, însă produc fotografii de calitate superioară. Sunt utilizate în fotografia fashion, de peisaj, portret, publicitate la cel mai înalt nivel.


  • Dimensiunea senzorului

digital camera sensor sizes

Dimensiunea senzorului este foarte importantă, deoarece anume de ea depinde calitatea fotografiilor. Dacă dorești să fotografiezi în timpul călătoriilor,atunci un aparat compact cu senzor mai mic este potrivit pentru tine. Dacă dorește să devii fotograf profesionist de evenimente sau de produs atunci aparatele cu senzor full-frame sunt pentru tine.

În alegerea aparatului foto pe care dorești să-l procuri, senzorul aparatului poate influența și dimensiunile acestuia. Iată câteva exemple de aparate cu diverse mărimi ale senzorului:

  1. 1" (inch). Aceste aparate cu senzorul de mărime 1" au dimensiuni mici și produc fotografii asemeni telefoanelor smartphone,dar dispun de o flexibilitate mai mare în setări.
  2. 4/3 sau "micro four thirds" (MFT). Panasonic și Olympus folosesc așa senzor și au o gama largă de aparate foto, dar și lentile interschimbabile care oferă un control mai mare asupra câmpului de profunzime față de aparatele mai compacte. Aceste aparate sunt mai mici în dimensiuni și mai ușoare în greutate decât DSLR.
  3. APS-C sau "crop". Acest senzor este des întâlnit în aparatele foto DSLR pentru începători sau în aparatele mirrorless. Există și aparate profesioniste cu senzor crop folosite în multitudini de stiluri, cel mai utilizat este în fotografia sportivă.
  4. Full-frame sau 35 mm. Acest senzor este folosit pe scară largă în aparatele foto profesionale și sunt folosite în diverse domenii.
  5. Format mediu. Acest tip de senzor se regăsește în mai multe dimensiuni, el poate fi de două sau pînă la șase ori mai mare decât cel de 35 mm. Aparatele cu așa tip de senzor sunt grele, costisitoare,lente în focusare însă produc fotografii de cea mai înaltă calitate.